تهرانعلمی و فناوری

نباید عده‌ای که درکی از آموزش و پرورش ندارند، برای آینده کشور تصمیم‌گیری کنند

به گزارش پایگاه خبری ماد ، احمد نادری عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از پرداختن به مسائل و مشکلات مردمی در برنامه تهران ۲۰ در راستای تشریح علل مخالفت با مصوبه کنکور ۱۴۰۱، گفت: مصوبه اخیری که شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیرش است و چندین اصلاحیه زده شده است که این خود نشان از ناپختگی طرح دارد، دو ایراد در مجلس برای این مصوبه قائل هستیم.

 

وی با بیان اینکه این مصوبه یک ایراد شکلی و دو ایراد محتوایی دارد، افزود: در ایراد شکلی، اساسا در مجلس شورای اسلامی قائل به این نیستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری دارد، قانونگذاری طبق قانون اساسی حق و وظیفه‌ی مجلس شورای اسلامی است، یعنی مجلس در واقع نهادی است که دو کار ویژه دارد، یک قانون گذاری و دو نظارت.

 

نادری اضافه کرد: اکثریت و قاطبه نمایندگان مجلس که شامل ۲۷۱ نماینده ای است که بیانیه را امضا کرده‌اند،  معتقدیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها می‌تواند سیاست گذار باشد و نمی‌تواند قانون گذاری کند.

 

نادری تاکید کرد: ضمن اینکه ما قانون سنجش و پذیرش را در سال ۱۳۹۲ در مجلس تصویب کردیم و اگر می‌خواهد ابطال شود این قانون باید از طریق مجلس انجام شود.

 

وی ادامه داد: در بحث محتوایی این مصوبه ایرادات زیادی دارد و مهم‌ترین ایراد مصوبه ایجاد شکاف آموزشی و جامعه طبقاتی است و ما به مرور زمان بعد از یک تا دو دهه تبدیل خواهیم شد به جوامعی همچون ایالات متحده و انگلیس. اتفاقی که در ایالات متحده آمریکا، انگلیس و جوامع نئولیبرال جهان افتاده، این است که نظام آموزشی را به تعبیر جامعه شناسی «نهادینه» می‌کند، به معنای اینکه نظام آموزشی نیز با نظام طبقاتی جامعه همسو می‌شود، یعنی کسی که پول دارد می‌تواند بهترین مدارس و دانشگاه برود و در واقع  چرخه‌ باز تولید یک طبقه‌ خاص شکل می‌گیرد و رقیبان دیگر نمی‌توانند از طبقه‌ خودشان که پول کمتری دارند، خارج شوند.

 

نادری تصریح کرد: کتابی را مایکل سندل اخیرا در سال ۲۰۲۲ چاپ کرده به نام استبداد شایستگی که مفصل بحث می‌شود که آموزش چگونه دارد جامعه ایالات متحده را طبقاتی می‌کند. در کشور ما نیز مدارسی بوده که کلاس های خاصی داشتند ولی آنها درصد کمی هستند و با همین شیوه فعلی راه باز بوده و بنده که در حال حاضر دانشیار پایه ۲۰ دانشگاه تهران هستم هر ساله می‌بینم افرادی که از جای جای ایران، حتی از مناطق محروم که دسترسی به کلاس‌های آنچنانی نداشتند در کلاس‌های در دانشگاه تهران حاضر می‌شوند.

 

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: وقتی شما ۶۰ درصد تاثیر قطعی معدل و ۴۰ درصد کنکور وضع می‌کنید، اختلاف در کیفیت آموزشی، کیفیتی که در مناطق مختلف کشور، شمال تهران، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و … در آموزش وجود دارد و برابر نیستند را ملاک قرار داده‌اید.

 

وی ادامه داد: ایراد مهم دیگر بحث امنیت آزمون مدارس در سراسر کشور و عدم توانایی حفظ امنیت در قبل، حین و بعد آزمون در شرایط فعلی مسأله است. همچنین تصحیح نادرست سوالات تشریحی و سلیقه ای نیز یکی از مشخص‌ترین ایرادات دیگر است.

 

نادری یادآور شد: این طرح در زمان دولت آقای روحانی کلید خورد و چندین اصلاحیه داشته، اما طرح به این بزرگی نیاز به کار فراتر از نظر چند نفر دارد و باید کار کارشناسی دقیق و درستی در این باره صورت بگیرد.

 

وی افزود: جناب آقای رییسی در صحبت‌هایی که با بنده و همکارانم داشتند، گفتند که استدلالات شما درست است و مخالفتی نداشتند، اما در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق دیگری می‌افتد.

 

نادری تصریح کرد: البته گلایه‌ای هم از  صدا و سیما وجود دارد به صورت یکطرفه مخالفان این طرح را نادیده گرفته است و در اکثر مواقع فقط موافقان را دعوت کرده است.

 

نادری اضافه کرد: بنده و همکارانم وقتی در نقد این مصوبه صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که در حمایت از کنکور صحبت می‌کنیم، ما هم‌نوای افرادی هستیم که به کنکور هم نقد دارند. بنده خودم گردش مالی بالای هشت هزار میلیارد تومانی مافیای کنکور را مطرح کردم و  معتقدم کنکور ایرادات جدی دارد و این ایرادات باید با کار کارشناسی رفع شود،  اما آیا ما باید از ترس مرگ، خودکشی کنیم؟ این مصوبه خودکشی است. به معنای اینکه دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی که به هیچ جا هم بابت این موضعشان پاسخگو نیستند و لجاجت هم دارند می‌خواهند با پافشاری این مصوبه غیرقانونی را اجرایی کنند.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: بنده به رییس جمهور گفته‌ام دست نگه‌دارید تا کاری کارشناسانه صورت بگیرد و نه اینکه چند نفر محدود که هیچ درکی از آموزش و پرورش ندارند، بنشینند و یک چیزی را بنویسند و برای نسل دهه‌های آینده تصمیم بگیرند. بیایید از معلمان کف مدارس، دانش آموزان نظر خواهی کنید نه اینکه چندنفر محدود قُلدرمعابانه طرحی را مصوب کنند و جلو ببرند.

 

وی یادآور شد: بنده از سیرجان آمدم و در دانشگاه تهران درس خواندم، در حال حاضر نیز دانشیار پایه بیست هستم و اگر این مدل ناعادلانه بود قطعاً نمی‌توانستم در جایگاه کنکونی باشم.

 

نادری در پایان خطاب به رییس جمهور تصریح کرد: از جناب آقای رییس جمهور میخواهم بخاطر آینده جوانان کشور دست نگه‌ دارید و بگذارید کار کارشناسانه انجام شود و بعد از آن مصوبه‌ای همه جانبه ابلاغ شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا