سلامت

مخالفت با آزمون حضوری دانشگاه ها

به گزارش مادنیوز، علیرضا رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ضد واکسن از سوی برخی گروه‌های خاص، گفت: بهتر است بگوییم اظهارات ضد علم و ضد تکنولوژی! در همین راستا شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده اند و این مباحث چیز تازه‌ای نیست. یا حتی اگر برگردیم در تاریخ خودمان، افرادی بودند که در زمان امیرکبیر در رابطه با واکسن آبله و… مقابله می‌کردند و می‌گفتند اگر این واکسن را بزنید شیطان یا جن و … وارد بدنتان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه از این اظهارات همیشه بوده و البته مختص ایران هم نیست و در امریکا و کشور‌های دیگر هم گروه‌هایی هستند که با زدن واکسن مخالف هستند و این موضوع فقط به گروه‌های خاص کشور ما مربوط نیست. البته دو نوع مخالفت وجود دارد؛ برخی‌ می‌گویند شاید به این واکسن اطمینان نداریم و نمی‌زنیم و عده‌ای هستند که کلا مخالفند و می‌گویند واکسن نزنید و یک اسمی را هم می‌گذارند و می‌گویند داروی فلان را استفاده کنید.
رئیسی ادامه داد: وقتی داریم برای تولید و خرید واکسن اقدام می‌کنیم، این واکنش وزارت بهداشت است و این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه وزارت بهداشت ندارد.

وی افزود: واکسنی مثل واکسن کرونا باید در دسته واکسن‌هایی مثل آنفلوآنزا به آن نگاه کرد و تزریق آن اجباری نیست. نوعی از واکسیناسیون مثل فلج اطفال هم در کشور انجام می‌شود که موضوع آن متفاوت است. در نتیجه افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند و این واکسن خاص را نزنند؛ این واکسن خاص اجباری نیست، اما واکسیناسیون روتین کشور مثل واکسن فلج اطفال، ب ث ژ و … داستانشان متفاوت است.

رییسی در پاسخ به سوال دیگری درباره خرید واکسن کرونا و زمان دسترسی به اولین محموله این واکسن و اولویت‌های دریافت آن، گفت: اقدامات زیادی انجام شد تا بتوانیم واکسنی را وارد کشور کنیم که مطمئن باشد.

وی گفت: در صحبت‌های رییس جمهور و وزیر بهداشت نیز تاکید شد که سیاست کشور ما این نبود که فاز یک و دو انسانی واکسن کرونا توسط کمپانی خارجی در کشور ما اجرا شود. بعضی کشور‌ها مثل کشور‌های حاشیه خلیج فارس درست است که واکسن زدند، اما در فاز آزمایشی واکسن شرکت کردند و کشور ما نپذیرفت در این فاز شرکت کند.

رییسی ادامه داد: کشور ما در این زمینه دو شرط گذاشته است؛ اول اینکه یا واکسن تولید داخلی خودش باشد و یا اینکه با کشور دیگری شریک و تکنولوژی وارد کشور شود و آن زمان می‌توان فاز‌های مختلف را انجام داد.

وی افزود: مهم‌ترین راه پیگیری و تهیه واکسن، صندوق کوواکس است که ۷۰ کشور در آن جمع شده‌اند تا برای عدالت در توزیع واکسن، کشور‌های ثروتمند واکسن را از تولیدکنندگان بگیرند و در این صندوق قرار بگیرد تا بین کشور‌ها عادلانه توزیع شود.

رییسی درباره قیمت این واکسن گفت: واکسن در دنیا بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار بسته به نوع واکسن قیمت دارد. حال واکسن‌هایی که در صندوق کووکس می‌آیند، بسته به اینکه واکسن را به کدام کشور می‌دهند، در یکجایی سوبسید می‌دهند و در یکجا هم قیمتش بالاتر است. قطعا واکسنی که وارد کشور ما شده و به آن دسترسی پیدا می‌کنیم، بحث قیمتش مطرح نیست، بلکه باید واکسنی باشد که شرایط لازم ما را داشته باشد و البته قطعا واکسنی که وارد کشور می‌شود، زیر ۱۰ دلار است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از صندوق کوواکس پیگیری می‌کنیم. ۵۵ میلیون دلاری که باید به این صندوق واریز شود هم در حال پیگیری است. بسیار امیدواریم قبل از فروردین ۱۴۰۰ تعدادی واکسن وارد کنیم تا بر اساس اولویت این واکسن‌ها تزریق شود.

وی افزود: ویروس جهش یافته در انگلستان به کشور‌های همسایه رسیده است. در این زمینه باید پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود و تجمع‌هایی شکل نگیرد که منجر به شیوع ویروس کرونا شود.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره آموزش و پرورش بیان کرد: پیشنهاد بازگشایی پایه‌های اول و دوم مطرح بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا رد شد. در مورد آزمون‌ها نیز به ستاد استان‌ها واگذار شد که آزمون‌هایی که جنبه نهایی دارد برگزار شود. برای دانشگاه‌ها اجازه نمی‌دهیم که آزمون حضوری برگزار شود، زیرا خوابگاه‌ها باعث انتشار بیماری می‌شود. در مورد دانش آموزان متفاوت است. ستاد‌های استانی کرونا در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص اولویت های تزریق واکسن گفت: اولویت‌ها آماده شده و روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح می‌شود. تقریبا اکثر کشور‌ها اولویت‌های مشترکی برای تزریق واکسن دارند. به طور کلی، افراد در معرض آسیب شامل کادر بهداشت و درمان که در آی سی یو کار می‌کنند، سالمندان یا سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و کسانی که بالای ۷۵ سال هستند و تنها زندگی می‌کنند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا دچار سرطان هستند یا چندین بیماری زمینه‌ای دارند، جزو اولویت‌ها قرار دارند. برای این موضوع چهار فاز تعیین شده که بر اساس تعداد واکسنی که به دست ما می‌رسد، برنامه ریزی می‌شود. این بستگی دارد که چه تعداد واکسن به دست ما برسد. این اولویت‌ها باید شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد تا همه اطلاع داشته باشند. احتمالا تا هفته آینده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا