اقتصادی

قطعه‌سازان 15 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی دارند

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه ‌بزرگترین مشکل کنونی صنعت قطعه‌سازی، کمبود نقدینگی است، گفت: کسری نقدینگی امسال قطعه‌سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که مجموع مطالبات معوق زنجیره تامین داخلی خودروسازان از خودروسازان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

ماد نیوز –  دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: ‌بزرگترین مشکل کنونی صنعت قطعه‌سازی، کمبود نقدینگی است و مشکل بعدی، قیمت‌های قطعاتی است که توسط خودروسازان و با نظارت وزارتخانه می‌تواند اصلاح شود، اما تاکنون اصلاح نشده است.

«آرش محبی نژاد»‌ افزود: ‌رفع مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان به شیوه‌های تخصصی غیرپولی از جمله خرید دین، استفاده از حد اعتباری کل زنجیره خودروسازی در تامین نقدینگی این صنعت، ال. سی های داخلی و غیره امکانپذیر است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ادامه داد:‌ کسری نقدینگی امسال قطعه‌سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که مجموع مطالبات معوق زنجیره تامین داخلی خودروسازان از خودروسازان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در عین حال گفت:‌ مجموع مطالبات زنجیره تامین خودروسازان اکنون به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

محبی نژاد با اشاره به مصوبه ارزی ۸۴۴ میلیون یورویی دولت برای این صنعت که تاکنون عملیاتی نشده، یادآور شد: این مصوبه قرار بود ۶ ماه دیگر تمدید شود و در صورت اجرایی نشدن، باز هم قابل تمدید است.

 از اواسط بهمن پارسال قرار شده بود دولت چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو (به ارزش همان زمان ۱۱ هزار میلیارد تومان) و در مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان تسهیلات بدهد تا در اختیار قطعه‌سازان قرار دهند، اما بخش ارزی آن تاکنون محقق نشده است.

وی تاکید کرد:‌ بحران اشتغال و بیکاری در صنعت قطعه‌سازی حل نشده باقیمانده و مسئولان باید بدانند دیگر «گفتار درمانی» ‌در این صنعت جوابگو نیست و باید به فکر چاره اساسی باشند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت:‌ شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها سبب شد تا پارسال ۱۳۰ هزار نفر از نیروهای فعال در این صنعت تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر دیگر تعلیق شوند که البته دسته دوم با تزریق چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی یاد شده به سر کار خود بازگشتند، اما از ابتدای امسال تاکنون به نظر می‌رسد که مجددا ۲۸۰ هزار نفر مشمول تعدیل و تعلیق شده باشند.

‌محبی نژاد خاطرنشان کرد: فردا (دوشنبه)‌ اعضای انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از استان‌های مختلف در جلسه‌ای با وزیر صنعت به بیان وضعیت اسفناک صنعت قطعه‌سازی خواهند پرداخت.

وی بیان داشت: در این زمینه مشکلات در ۱۰ دسته مختلف برای ارائه گزارش به وزیر آماده شده و اقدام عاجل و سریع به ویژه در مواردی که وزارت صنعت می‌تواند از عهده حل آنها بر آید، انتظار می‌رود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در خصوص برخی محورهای اصلی گفت‌وگوی قطعه‌سازان در جلسه با وزیر صنعت، گفت: حل مشکلات قیمت فروش قطعات خودرو، تامین نقدینگی قطعه‌سازان، تامین مواد اولیه قطعه‌سازان و خودروسازان و تسویه حساب‌های اعتباری (Open Account)، چهار محور اصلی این گفت وگو خواهد بود.

محبی نژاد بیان داشت:‌ در حالی که خودروسازان ظرفیت و توان کافی برای پاسخگویی به مطالبات قطعه‌سازان را ندارند، اما مشاهده می شود که با قطعه‌سازان دیگری به صورت موازی همکاری می‌کنند که به معنای طلبکار شدن جمعیت بیشتری از قطعه‌سازان است.

زیان انباشته ۴۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و قطعه‌سازان

وی، به زیان انباشته ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و زیان انباشته ۱۵ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود:‌ در این شرایط، شاهدیم تولیدکنندگان محصولات فولادی، پتروشیمی و غیره ده ها میلیارد تومان سود انباشته دارند. این مساله بدان معناست که تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان، محصولات خود را با قیمت بالا می فروشند و سود می‌کنند، اما زیان آنها را باید قطعه سازان و خودروسازان پرداخت کنند.

کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷

وی به افت حدود ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این موضوع، مساله مهمی است که ضربه زیادی به سودآوری و گردش نقدینگی قطعه سازان وارد کرد.

محبی نژاد تصریح کرد:‌ بزرگترین مشکل این صنعت، نبود استراتژی مشخص میان مدت است و فعالان این صنعت حتی نمی‌دانند تا پایان امسال را پیش بینی کنند؛ برای رفع این مشکل وزارت صنعت باید پیشگام باشد.

 آمارها نشان می‌دهد نزدیک به هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا