سیاسی داخلی

تصویب قانون جامع لازمه بهبود برگزاری انتخابات

به گزارش پایگاه خبری ماد ، سیدمصطفی آقامیرسلیم عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درباره وظیفه و عملکرد شورای نگهبان، نوشت:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شورای نگهبان دو وظیفه اصلی دارد: نخست، بررسی عدم مغایرت مصوبات مجلس با احکام شرع و قانون اساسی؛ در این باره شورای نگهبان بسیار دقیق عمل کرده است. هرچند نمایندگان محترم سعی می‌کنند که در هنگام تصویب قوانین با اخطارهای خود مانع مغایرت با احکام شرع و اصول قانون اساسی شوند ولی دقت نظر شورای نگهبان کم نظیر است. در مواردی که مجلس بر مصوبه خود اصرار می‌ورزد موضوع برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود که با حضور شورای نگهبان بررسی لازم انجام می‌گیرد. البته در این قبیل موارد حضور فقهای شورای نگهبان در مجمع، شاید به دلیل کثرت مشغله، معمولا کمرنگ بوده است.

 

دوم، بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس شورای اسلامی؛ این بررسی معمولا مبتنی است بر گزارش‌های مراجع قانونی و نیز بررسی‌های مستقلی که از طریق دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها صورت می‌گیرد و ایفای آن بسیار جنجال برانگیز است و همواره معترض داشته است. اقدامات شورای نگهبان در تشخیص صلاحیت‌ها و ابطال انتخابات حوزه‌هایی که مواجه با تخلف بوده‌اند، استصوابی و فصل الخطاب است. این وظیفه در چهارچوب مقررات کنونی، به صورت نسبی موفق انجام گرفته است اما می‌تواند بهبود یابد و دقیق‌تر شود، یعنی هم مانع حضور افراد واجد صلاحیت نشود و هم موُید حضور افراد فاقد صلاحیت نشود،  البته این بهبود مستلزم تصویب قانون جامع انتخابات است که در میان کارهای مجلس منتظر نوبت است، علی‌رغم تذکرات مکرّر مقام معظم رهبری.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا