سیاسیمجلس

ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح/ تعیین مواردی که نیروهای مسلح مجاز به استفاده از سلاح هستند

به گزارش پایگاه خبری ماد، براهیم عزیزی در توضیح نشست دیروز یکشنبه 29 خرداد ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری چند ماده و بند بررسی و تصویب شد. ما برای حفظ تاسیسات، تجیهزات و اماکن نظامی، انتظامی، امنیتی و موضوعاتی که دارای طبقه بندی هستند یعنی اماکن طبقه بندی شده و در موضوعاتی که هجوم، حمله، ورود به عنف جهت اقداماتی مانند ترور، غارت اسناد و اموال، تخریب، گروگانگیری و اشغال ممکن است رخ دهد، ماموران نیروهای مسلح را مجاز به استفاده از سلاح برابر ضوابط قانونی کردیم.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یازدهم، افزود: اماکن طبقه بندی شده حیاتی، حساس و قابل حفاظت در مقابل هجوم، حمله، گروگانگیری و اشغال از جمله مواردی بود که امروز در جلسه مطرح و مشخص شد و به ماموران نیروهای مسلح هم استفاده از سلاح در این اماکن و در برابر این اقدامات داده شد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی تلاش کردیم تا در ماده 11 این لایحه عملیات انتحاری را به قانون قبل اضافه کنیم. همچنین در تبصره 2 ماده 11 این لایحه پذیرفتیم استفاده از سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در هر نوع درگیریِ مسلحانه، مجاز شناخته شود.

 

عزیزی یادآور شد: اعضای کمیسیون در تلاش هستند تا اصلاحات این قانون به سمتی برود که ضمن برقراری امنیت لازم برای شهروندان، نیروهای مسلح بتوانند از این مفاد استفاده قانونی کنند. همچنین در تلاش هستیم در همه مواد و بندها آنچه موجبات ناامنی می‌شود یا اقداماتی که موجب آسیب به آحاد مردم می‌شود یا اقداماتی که برای حفاظت از شخصیت‌ها، گردهمایی‌ها و اجلاس ها لازم است را در چارچوب قانون مورد توجه قرار دهیم. براساس مباحث امروز کمیسیون اماکن و اقدامات طبقه بندی شدند و امیدواریم این موارد منتهی به مجموعه اقدامات بازدارنده شود.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا در موضوعات تروریستی، خرابکارانه، انتحاری، هواپیماربایی و ساقط کردن هواپیما، نیروهای مسلح در چارچوب قانون و بر مبنای قوانین پیش بینی شده از سلاح خود استفاده کنند. البته این مسائل در مرحله کمیسیون است و پس از اتمام بررسی لایحه در کمیسیون که همچنان چند ماده از آن باقی مانده است، در نوبت رسیدگی صحن قرار می‌گیرد و بسیاری از موارد مصوب در کمیسیون ممکن است در صحن تغییر کند لذا این مصوبات قانون تلقی نمی‌شود و قانون همچنان چیزی است که در 8/ 10/ 1373 تصویب شده و مبنای عمل است.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: چنانچه همه مراحل کمیسیون، صحن و شورای نگهبان را پشت سر بگذاریم و لایحه برای اجرا به دولت و نیروهای مسلح ابلاغ شود، می‌توانیم به عنوان قانون جدید آن را مبنا قرار دهیم لذا نباید بررسی پیشنهادات در کمیسیون را به معنای تصویب قانون تلقی کنیم، بلکه بررسی مقدماتی است و بررسی نهایی در صحن و پس از تایید شورای نگهبان است.

 

عزیزی در ادامه تاکید کرد: در این مرحله اماکن حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت را تعریف کردیم همچنین اقداماتی که ممکن است موجب ناامنی شود مانند هجوم، حمله، ترور، گروگانگیری، اشغال، عملیات خرابکارانه، رعب و وحشت، هواپیما ربایی و ساقط کردن هواپیما که همیشه جام از نیروهای مسلح انتظار دارد در برابر آنها اقدامات شجاعانه انجام دهد را جز مواردی تعریف کردیم که نیروهای مسلح در برابر آن می‌توانند از سلاح استفاده کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا