سلامتکرمانشاه

سرطان پایان زندگی نیست

دکتر رویا زندیان متخصص رادیو آنکولوژی :

خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام بهترین راهکار مبارزه با سرطان می باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری ماد، دکتر زندیان بیان کرد، در عصر امروز فرهنگ سازی اجتماعی برای آشنایی با علت های ایجاد کننده و علائم بیماری و شناسایی زنگ خطر ها برای مراجعه زودهنگام از ضروریات است زیرا اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با پیگیری به موقع ، قابل درمان است.

 

 سرطان سینه در خانم ها و نیز پروستات در آقایان شایع ترین سرطان ها در جهان و ایران هستند و سرطانهای گوارشی و ریه و پوست هم با شیوع روزافزون مواجه می باشند. 

 

 سرطان سینه مهمترین نوع سرطان در خانم ها به شمار می رود و خوشبختانه با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در درمان های آنکولوژی اتفاق افتاده می توان به علاج و درمان این بیماری امیدوار بود.

 

غربالگری سرطان سینه در تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار موثر است و انجام معاینه شخصی توسط خود بانوان به صورت ماهیانه و مراجعه به پزشک در صورت لمس توده و یا مشاهده هر نکته مشکوک ، و نیز انجام ماموگرافی برای خانم های بالای ۴۰ سال هردوسال یکبار از روشهای غربالگری این نوع از سرطان است.

 

 علائم و نشانه های بروز سرطان بستگی به عضو درگیر دارد، مثلا در مورد سرطان گوارش می توان  کاهش شدید ‌‌و بدون دلیل وزن، بی اشتهایی، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ ، در سرطان مری گیرکردن غذا و مایعات در زمان بلعیدن ، و در سرطان ریه احساس تنگی نفس ، سرفه و خلط خونی و دردهای قفسه سینه را نام برد.

 

 درمورد علائم  سرطان مثانه نیز می توان به خونریزی ادراری، دردهای شکمی و سوزش ادرار  ، و نیز در مورد سرطان انتهای روده( رکتوم) به یبوست های شدید و خونریزی در هنگام دفع مدفوع اشاره کرد.

 

 جراحی، شیمی درمان و پرتودرمانی سه روش اصلی درمان سرطان هستند که ترتیب انجام آنها با توجه به نوع سرطان تعیین می شود .

 

شیمی درمانی به معنی تزریق داروهایی شیمایی از طریق سرم و در بعضی موارد به صورت خوردن قرص های خوراکی می باشد و فقط بعضی از این داروها موجب ریزش مو می شوند.

 

  پرتودرمانی نیز به معنی از بین بردن سلول های سرطانی از طریق اشعه است که از طریق دستگاههای شتاب دهنده و بسیار پیشرفته انجام می شود.

 

روش های پیشگیری از سرطان شامل رژیم غذایی پرمیوه و سبزیجات فراوان، ورزش، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان (به عنوان مادر سرطانها) ،پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و نیز استفاده از کرم ضد آفتاب خصوصا در ساعاتی که شدت نور خورشید بیشتر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا