سلامتکرمانشاه

شهروندان در روز‌های پایانی سال و ایام عید اهدا خون را فراموش نکنند

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: مردم استان در روز‌های پایانی سال و ایام عید اهدا خون را فراموش نکنند، همچنین پلاکت خون فقط به مدت ۳روز قابل نگهداری میباشد امیدواریم اهدا کنندگان در سه روزه پایانی سال به اهدای پلاکت اقدام کنند که بتوانیم در صورت نیاز برای سه روز اول تعطیلات ذخیره پلاکت داشته باشیم. 

 

 

به گزارش پایگاه خبری ماد،  در نشست مدیرکل سازمان انتقال خون کرمانشاه با اصحاب رسانه امروز(سه شنبه ۲۴ اسفند) برگزار شد، مریم‌میرزاده در این نشست اظهار کرد: افزایش تعداد تیم‌های سیار اهدای خون سبب افزایش ذخایر خونی استان شده، اما باتوجه به اینکه پلاکت خون فقط به مدت ۳روز قابل نگهداری میباشد انتظار داریم که اهدا کنندگان در سه روزه پایانی سال اقدام ب اهدای پلاکت کنند که بتوانیم در صورت نیاز برای سه روز اول تعطیلات ذخیره پلاکت داشته باشیم و همچنین در ایام تعطیلات انتظار داریم مردم و مسافران نوروزی با در دست داشتن کارت ملی جهت اهدا خون اقدام کنند.

وی اظهار داشت: شعار اصلی سازمان انتقال خون اهدای خون اهدای حیات است، با وجود پیشرفت‌های چشم گیری ک در علم صورت گرفته، اما همچنان هیچ منبع جایگزینی برای خون نداشته ایم و تنها منبع تامین خون انسان‌های نجات بخش هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی در دوسال اخیر و تعطیلی ادارت و مراکز خدماتی، سازمان انتقال خون همچنان در حال خدمت رسانی بوده و شیوع این بیماری ذخایر خونی را کاهش داده، با این وجود حضوراهدا کنندگان همچنان در صحنه پررنگ بوده است.

رئیس سازمان انتقال خون در رابطه با اشاره به جایگاه و نقش خبرنگار در سازمان خون، اظهار کرد: اصحاب رسانه می‌توانند با گسترش تبلیغات در زمینه اهدا خون باعث شوند مردم برای شرکت در این کار پسندیده ترغیب شوند.

میرزاده بیان کرد: برای جلوگیری از اذهام اهدا کنندگان در سازمان‌های انتقال خون بخصوص در این شرایط کرونایی اقدام به انتقال واحد‌های سیار اهدای خون به نقاط مختلف استان خواهیم کرد، انتظار داریم از کاروان‌های سیار استقبال خوبی شود.

وی تصریح کرد: شروع سفر‌های نوروزی چالش جدیدی برای سازمان خون خواهد بود، چون در این ایام حضور اهدا کنندگان کم رنگ خواهد شد و این کاهش اهدا از دغدغ‌های سازمان است.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه اشاره کرد: ساعات کاری سازمان انتقال از ۱ تا ۱۲ فروردین از ساعت ۸صبح تا ۷ بعدازظهر میباشد و با توجه به شروع ماه رمضان ساعت کاری تا ساعت ۲۳:۳۰ افزایش می‌یابد و این امکان برای روزه داران ایجاد می‌شود تا بعد از افطار جهت اهدا اقدام کنند.

میرزاده گفت: در سال‌های گذشته در صورت نیاز برای افرادی که دچار حادثه میشدند و نیاز به خون داشتن حتما یکی از اعضای خانواده وی باید اقدام به اهدای خون جایگزین میکرد و یا اینکه دارای کارت اهدای خون می‌بود، اما خوشبختانه این قانون برداشته شد.

وی افزود: سازمان انتقال خون به اهدا کنندگان مستمر نیاز دارد و این اهدا کنندگان به واسطه استمرار در اهدای خون نسبت به سایر مردم به سلامتی خود اهمیت بیشتر میدهند، و حداقل سالی ۲ بار باید اقدام به اهدای خون کنند.

میرزاده همچنین گفت: آقایان ۴بار و خانم‌ها ۳ بار در سال می‌توانتد برای اهدای خون اقدام کنند و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای اهدا کنندگان پزشک مربوطه مانع از انجام اهدا خواهد شد.

میرزاده در رابطه با شبکه اطلاع رسانی خون گفت: این شبکه کشوری راه اندازی شده که در شرایط بحرانی آماده خون رسانی به استان‌های است که دچار بحران شده اند و استان‌های که دارای مازاد ذخیره خون میباشند به سایر استان‌ها خون انتقال می‌دهند، اهدای خون نماد انسانی است و این کار از انسان‌های خیر اندیش و درواندیش مراجعه میکنند، سازمان انتقال خون هیچ گاه تعطیلی ندارد و بدون هیچ چشم داشتنی در حال خدمت رسانی هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا