اقتصادی

رشد اقتصاد ترکیه حتی در شرایط کرونا

با وجود شرایط کرونایی، اقتصاد ترکیه برای سومین فصل متوالی رشد مثبت را تجربه کرد.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس،در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ اقتصاد ترکیه ۷.۰درصد بزرگ شده که این رشد در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۱.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین این نرخ ۰.۴ درصد از نرخ پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بیشتر بود. این رشد اقتصادی که سومین رشد فصلی مثبت متوالی ثبت شده ترکیه از سال ۲۰۲۰ محسوب می شود بیش از همه تحت تاثیر تولید با رشد مثبت ۱۲.۲ درصد قرار گرفته است. رشد بخش خدمات مالی ۵.۹ درصد و ساخت و ساز ۲.۸ درصد اندازه گیری شده است. از سوی دیگر خدمات ۰.۴ درصد و املاک نیز ۰.۲ درصد رشد داشته اند.

پیش بینی می شود سال جاری و با بازگشت تدریجی سطوح فعالیت های اقتصادی به میزان قبل از شیوع کرونا، اقتصاد ترکیه ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد.

پیش از شیوع کرونا، دولت ترکیه دستیابی به رشد پنج درصدی را پیش بینی کرده بود. آخرین بار در سال ۲۰۰۹ اقتصاد ترکیه بر مبنای سالانه رشد منفی را تجربه کرده و به میزان ۴.۷ درصد کوچک شده بود. بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ ترکیه موفق شده بود با دستیابی به رشد متوسط سالانه بالای پنج درصدی به یکی از سریع ترین اقتصادهای جهانی تبدیل شود. با این حال در سال ۲۰۱۸ بحران ارزی ترکیه مسیر این رشد را متوقف کرد و شیوع کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی افزود.

اقتصاد ترکیه در هفته های اخیر شاهد نوسانات شدیدی در بازارهای مالی بوده است تا جایی که ارزش لیر به پایین ترین سطح تاریخی خود در برابر دلار و یورو رسید. مقامات ترکیه برای تقویت رشد اقتصادی این کشور در نظر دارند تا حد ممکن جلوی تعطیلی بیشتر کسب و کارهای اقتصاد ۷۵۰ میلیارد دلاری ترکیه را بگیرند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا