اقتصادی

داستان رونق دو استارت آپ در کرونا

شیوع کرونا تغییرات وسیعی در دنیا ایجاد نمود، از سبک زندگی گرفته تا کسب وکارهای مختلف. سبک زندگی مردم کشورهای مختلف، دستخوش تغییرات زیادی شده و به تبع آن، کسب و کارها تاثیرات زیادی از این تغییر پذیرفته اند تا جایی که برخی کسب و کارها به ورشکستگی رسیده و برخی نیز دوران رونق خود را سپری می کنند.

به گزارش مادنیوز به نقل از کارآفرین نیوز، در کشور ما ایران نیز این اتفاقات افتاده است و کسب و کارها، تاثیرات وسیعی را از شیوع کرونا، با تمام وجود لمس نموده اند.

دیجی کالا و ایسمینار پلتفرم، دو کسب و کار در ایران هستند که توانسته اند در دوران کرونا به رونق بیشتری برسند، اولی دوران رونق افزون تر خود را تجربه کرده و دومی نیز توانسته است کسب و کار خود را به رونق برساند.

شیوع کرونا و شیوع سبک جدید برگزاری کنفرانس‌ها

ایسمینار پلتفرم، بستر مدیریت و برگزاری وبینار و رویدادهای زنده آنلاین است. افراد در این بستر، هم می‌توانند وبینار و رویداد آنلاین برگزار کنند و هم می‌توانند در این رویدادهای زنده و آنلاین شرکت کنند.

ایده اولیه کسب‌وکاری که به‌عنوان یک پلتفرم و بستر مدیریت و برگزاری وبینار و رویدادهای زنده آنلاین فعالیت می‌کند، از سال 92 شکل گرفته اما حالا پس از طی نمودن دوران چند ساله رکود، به رونق سرشاری رسیده است که به گسترش هر چه بیشتر بازار این کسب و کار کمک می‌کند.

بخش زیادی از این رشد، محصول دوران کروناست اما مدیران این شرکت معتقدند که تجربه مثبت استفاده از فضای آنلاین موجب شده تا 60درصد افرادی که به اجبار کرونا، به فضای آنلاین آمدند، همچنان در این فضا باقی بمانند و پس از کرونا نیز این رونق حفظ شود.

جالب این است که ایده این کار زمانی شکل می گیرد که مدیر ایسمینار در کلاس‌های مجازی دانشگاه آزاد به جای شخص دیگری شرکت می‌کند.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که یک موسسه آموزشی که میلیون‌ها تومان برای برگزاری یک رویداد حضوری هزینه می‌کند، وقتی تجربه برگزاری آنلاین رویداد را دارد، به رفتار قبلی که صرف هزینه بالایی را برایش به دنبال دارد، برنمی‌گردد. چون در حالت آنلاین تا 80درصد هزینه‌هایش کاهش می‌یابد. تجربه دو ماه اخیر هم به آنها ثابت کرده که حضور در فضای آنلاین و استفاده از این خدمات، سود بیشتر و شرکت‌کنندگان زیادتری را برایشان به همراه دارد.

ممکن است ذهنیت اغلب افراد این باشد که وبینارها مثلا در حوزه موضوعاتی مانند مدیریت و بازاریابی و یادگیری زبان و… می باشند اما این روزها در دوران کرونا وبینارهایی در حوزه‌هایی مانند پرورش اندام، آموزش آشپزی، یوگا، تغذیه، پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ و… روی ایسمینار قرار گرفته‌اند و با استقبال هم مواجه شده‌اند.

افزایش خرید آنلاین با شیوع کرونا

در دیگر سوی بازار کسب و کار، دیجی‌کالا برای خدمت‌رسانی و پاسخ به افزایش تقاضای میلیون‌ها کاربر خود در سراسر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا، اعلام نمود که در فاز اول به ۲‌هزار همکار جدید در بخش انبارداری، لجستیک و ارسال کالا نیاز دارد.

در شرایطی که اغلب کسب و کارها، دست به تعدیل نیرو زده اند استخدام ۲هزار نفر نیرو در یک کسب و کار معنای خاصی دارد؛ توسعه بازار.

در شرایط سخت فعلی که خرید اینترنتی برای همه‌ی ما تبدیل به یک نیاز ضروری و عامل مهمی برای کاهش تردد و کمک به قطع زنجیره شیوع کرونا شده، دیجی‌کالا تلاش کرده بخشی از راه حل باشد و این کار را با خرید آنلاین تحقق بخشیده است.

باید توجه داشت، که پاسخ به این حجم از افزایش تقاضای جدید، که پیش‌بینی نشده بود و در شرایط عادی نیز وجود نداشته است، نیاز به زیرساخت‌های لجستیکی و فناورانه گسترده، انبارها، مراکز پردازش و عملیات متعدد و منابع انسانی آموزش‌دیده دارد که به هیچ وجه امکان ایجاد آن به طور یک شبه یا حتی چندهفته‌ای برای هیچ شرکتی میسر نیست و به همین دلیل بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان مانند علی بابا، آمازون و اوکادو نیز با چالش‌های جدی در این روزها مواجه شده اند.

این مشکلات ناشی از درخواست شهروندان برای خرید تا جایی پیش رفت که این شرکت اعلام نمود از همه کاربران دیجی‌کالا، خواهش می‌کنیم تا در این مدت با ثبت سفارش‌های ضروری خود و صرف‌نظر از خریدهای معمولی در این بازه زمانی، امکان ارسال کالاهای ضروری را به تعداد بیشتری از هموطنان مهیا سازند.

هوشمندی دیجی کالا آنجا نمود یافت که اولویت استخدام را به داوطلبانی داد که در شرایط رکود کسب‌وکارها، شغل خود را از دست داده‌اند و جزو نیروهای عملیاتی سایر شرکت‌ها بوده اند، این کار باعث می شد که هم مسئولیت اجتماعی این شرکت پررنگ شود و هم نیروهای توانمند سایر شرکت ها جذب شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا