اقتصادی

بودجه تدبیر و امید برای سومین بار مردود شد

امروز کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ با ۹۹ ‏رای موافق، ۱۴۸ ‏رای مخالف و ۱۲ ‏رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد شد.

به گزارش مادنیوز؛ در 12 آذرماه سال جاری بود که دولت لایحه بودجه 1400 را تقدیم مجلس کرد. پیش بینی می شد که با توجه به رشد چشمگیر ارقام در لایحه بودجه سال 1400 در مقایسه با قانون بودجه سال جاری، کلیات لایحه در مجلس برای سومین بار در دوره سکانداری دولت تدبیر و امید بر قوه مجریه رد شود.

حالا پرسش این است که چه فرآیندی طی خواهد شد؟

سال گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داد و ابهاماتی در ادامه روند اصلاح کلیات بودجه ایجاد شد.

در سال 1396 هنگامی که نمایندگان مجلس با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال ۹۷ مخالفت کردند، این لایحه برای اصلاح در فرصتی ۷۲ ساعته به کمیسیون تلفیق بازگشت تا نقاط ضعف لایحه اصلاح گردد. اما سال گذشته، بسیاری اعلام کردند که با استناد به تبصره 3 ماده 182 آیین نامه داخلی جدید مجلس لایحه بودجه باید به دولت جهت اصلاح باز گردانده شود.

مطابق تبصره 3 ماده 182 آیین نامه داخلی جدید مجلس: چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در صحن مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا دولت حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند. پس از آن اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت ۱۵ روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

اما نکته حائز اهمیت در سال گذشته این بود که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه 99 را تصویب کرده بود اما این کلیات در صحن علنی مجلس رد شده بود! در این باره قانون سکوت کرده و تکلیفی را مشخص نکرده بود! این اتفاق در سال جاری هم رخ داده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در 6 اسفند 1398 در همین باره گفت: طبق تبصره 3 ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس اگر کمیسیون تلفیق بودجه را رد و در نهایت صحن علنی مجلس هم به آن رای مخالف دهد لایحه باید به دولت بازگردد اما درباره این حالت که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه را تصویب اما در جلسه صحن، نمایندگان آن را رد کند آیین نامه داخلی مجلس سکوت دارد لذا در بررسی که در هیات رئیسه مجلس و همچنین صحن مجلس انجام شد به این نتیجه رسیدیم که لایحه پس از رد در صحن به کمیسیون تلفیق بازگشته و پس از اصلاح به صحن مجلس ارسال شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا اتفاقات سال گذشته با توجه به مشابهت تکرار خواهد شد؟ کلیات بودجه برای اصلاح به دولت ارسال می شود یا به کمیسیون تلفیق باز خواهد گشت؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا