اقتصادی

واحد 75متری طرح مسکن ملی؛ 675 میلیون تومان به قیمت روز!

مرحله جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن در ۲۲ استان از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شده و تا یکماه ادامه خواهد داشت. طرح ملی مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال برنامه‌ریزی شده که البته در خوشبینانه‌ترین حالت با یکسال تاخیر نسبت به برنامه وزارت راه و شهرسازی به اتمام خواهد رسید.

به گزارش مادنیوز، زمین مورد نیاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تامین است و در این بخش مانع چندانی پیش روی طرح ملی مسکن نیست. اما هزینه ساخت واحد‌های این طرح مسئله‌ای بوده که به خصوص طی ماه‌های اخیر به چالشی مهم برای زمان اتمام آن تبدیل خواهد شد.

آذرماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود: متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

محمود محمودزاده با بیان این‌که در طرح ملی مسکن زمین‌های گران‌قیمت با شرایط خاص به‌صورت مشارکتی با سازندگان ساخته می‌شود، افزود: در شهر‌های استان تهران میانگین یک مترمربع زمین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پر تراکم با مساحت ۳۸ تا ۴۳ مترمربع در شهر‌های استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحد‌های مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحد‌های مسکونی طرح ملی مسکن را ۷۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحد‌های این طرح یک تا ۲.۵ میلیون تومان به صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

همانگونه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به‌طور تلویحی از افزایش هزینه ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن در آینده نزدیک اشاره کرده، به دلیل تورم مصالح ساختمانی امکان ساخت واحد‌های طرح مذکور با قیمت‌های دیروز وجود ندارد.

انتقاد سازندگان از افزایش لجام‌گسیخته مصالح ساختمانی

به گزارش مادنیوز به نقل از تسنیم، طی یکسال اخیر به ویژه در ماه‌های گذشته قیمت مصالح ساختمانی در کشور به شدت افزایش یافته و باعث نگرانی عمیق سازندگان شده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به تازگی در گفتگو با تسنیم با انتقاد از افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی گفته است: مدت‌هاست بازار فولاد درگیر رانت، فساد، سوداگری، دلال بازی و سفته‌بازی است و از بدماجرا هم این است که کسی هم جلوی این نابسامانی را نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه نه فولاد ۹۰۰۰ تومانی به بازار آمد و نه خبری از کارت مصالح ساختمانی شد، افزود:بحث کارت مصالح ساختمانی فقط در حد صحبت‌های رسانه‌ای مسئولان باقی مانده است، مانند سایر شعار‌ها در حوزه مسکن.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که طی روز‌های گذشته اعلام کرده‌اند مسکن در حال ارزان شدن است، افزود: این در حالی است که مصالح اصلی ساخت و ساز‌ها گران شده؛ به‌عنوان مثال قیمت بتن طی ۳ ماه اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و فولاد نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵۰ درصد گران شده است.

پورحاجت با بیان ” با این وضعیت باید در خواب، رویای ارزان شدن قیمت مسکن را ببینیم”، اضافه کرد: واقعیت کف بازار چیز دیگری را می‌گوید.

وی چالش اصلی بازار مسکن و ساخت‌وساز‌ها در این بخش را نوسانات شدید قیمت فولاد عنوان کرد و گفت: این داستان تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد، چرا فولاد در بورس عرضه نمی‌شود. نقش وزارت صنعت در این قضیه چیست؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن تاثیرگذار بوده است. اواسط آذرماه امسال پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که قیمت ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است، ولی تعدیل‌هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آن‌ها اصابت می‌کند.

هزینه ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به حدود ۳ میلیون تومان نزدیک شده است بدون احتساب تعدیل‌های مدنظر خانم مدیرکل.

در زمان حاضر به گفته فعالان بازار ساخت و ساز مسکن، هزینه هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده و به حدود ۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این قیمت برای ساخت یک واحد معمولی مانند واحد‌های طرح ملی مسکن است. با فرض خوشبینانه که هزینه ساخت تا پایان اتمام طرح مذکور افزایش نمی‌یابد و مردم شاهد رها کردن امور توسط دولت طی ۷ سال گذشته نخواهند بود. با توجه به این مسئله هزینه ساخت یک واحد ۷۵ مترمربعی طرح ملی مسکن حدود ۳۷۵ میلیون تومان است. به این رقم اگر قیمت زمین نیز اضافه شود (با قیمت آذرماه سال گذشته) حداقل قیمت تمام شده یک واحد مسکونی طرح ملی مسکن از ۵۰۰ میلیون تومان عبور خواهد کرد.

در طرح مذکور قرار است ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد پرداخت شود و متقاضی حداقل باید ۳۵۰ میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. با احتساب سود وام مذکور که حدود ۱۷۵ میلیون تومان برای بازه زمانی ۱۰ ساله خواهد شد، یک واحد ۷۵ متری طرح ملی مسکن رای متقاضیان آن ۶۷۵ میلیون تومان با قیمت امروز تمام خواهد شد.

ضمن این‌که قسط ماهانه وام ۱۵۰ میلیون تومان طرح ملی مسکن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که به نظر نمی‌رسد پرداخت آن از توان متقاضیان طرح ملی مسکن با توجه آن‌که اکثر جزو قشر کم‌درآمد هستند، برآید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا